HEB IK NOU ECHT HONGER?! (deel 2)

September 22, 2017

 

 

Vandaag gaan we kijken naar de laatste 5 soorten honger, namelijk afterparty, emotie-, gewoonte-, vermoeidheids- en hormonale honger.

 

 

Het is belangrijk de afterparty honger te herkennen, anders wordt deze een makkelijke valkuil. Hij laat zich namelijk zien de dag na je feestje. Je hebt op het feest 

wat gedronken en het werd laat. Dus weinig geslapen en de dag daarna heb je een onstilbare trek. Het liefst eet je de hele dag door én ongezond.

Gebrek aan slaap en de alcohol zijn de boosdoeners; zij sporen het lichaam aan om extra te gaan eten. Snap je nu waarom je zo'n trek in pizza of een broodje shoarma had?

Wat helpt? Haal je slaaptekort weer in. Je zult merken dat je dan minder honger hebt. En drink geen alcohol. Tijdens het PowerSlim programma wordt alcohol afgeraden, omdat je vetbranding stil wordt gezet door de alcohol. Dat is natuurlijk zonde als je net lekker bezig met kilo's te verbranden.

 

Emotiehonger zullen de meesten van ons wel herkennen. Er ontstaat een gevoel, bijv. een blij, boos of verdrietig gevoel, en dit zet je aan tot eten. Eten is hierbij het middel wat het fijne gevoel vergroot of het nare gevoel wegstopt. Zeker een naar gevoel zal je altijd weg willen stoppen, en door eten wordt de emotie minder sterk, omdat het beloningscentrum in je hersenen actief wordt. Eten geeft je dus een goed gevoel. Voor sommige mensen is eten dus een middel om met emoties om te kunnen gaan. Helaas duurt het bevredigende gevoel maar kort, en voel je je daarna weer rot en vaak ook schuldig over al dat eten.

Probeer eens te ontdekken bij welke situaties jouw emotiehonger ontstaat. Hoe voel je je op dat moment? Dat inzicht zou al kunnen helpen.

Weet dat veel mensen hier last van hebben? Veroordeel jezelf niet. Zoek hulp bij een deskundige, bijvoorbeeld je PowerSlim coach.

En ga na of je maaltijden wel verzadigd genoeg zijn. Na een goede maaltijd kun je de emotiehonger beter weerstaan.

 

Gewoontehonger is eten uit gewoonte, bijv. dat koekje bij de koffie, een chocolaatje bij de thee  en/of elke vrijdagmiddag na het werk een borrel met een bitterbal. Niet omdat het moet, maar omdat het erbij hoort. Gewoontehonger is lastig af te leren, bijna iedereen doet het immers. Veranderen van je mindset is hier belangrijk! Ga na of je dat koekje bij de koffie eet omdat je echt honger hebt, of omdat het erbij hoort. Stel doelen voor jezelf; wat wil ik veranderen en hoe pak ik dat aan? Voer deze veranderingen dan stap voor stap door. En vervang je 'ongezonde' tussendoortje voor iets gezonds.

 

Vermoeidheidshonger ontstaat op het moment dat je te weinig rust krijgt. Hierdoor wordt het een stuk moeilijker om gezonde keuzes te maken, en heb je alleen maar zin in ongezonde dingen.  Zoals je eerder in dit stuk hebt gelezen zorgt te weinig slaap voor meer honger.

Als je altijd of erg vaak moe bent, kun in in de bekende vicieuze cirkel komen;  je hebt constant trek  in zoete dingen, en het eten van veel zoet verhoogt de insuline in je bloed en dat zorgt er weer voor dat er minder melatonine aangemaakt wordt, en je dus minder goed slaapt. 

Een goede advies; houdt een eetdagboek bij en kijk of vermoeidheid ervoor zorgt dat jij meer gaat eten.

 

En dan last, but not least is er de hormonale honger. Zodra er hormonale schommelingen optreden, krijgen veel vrouwen zin in lekkere dingen, vooral zoet, denk aan chocola, is dan favoriet. Chocola bevat serotonine en dat geeft je een beter gevoel.

Tijdens deze periode zijn je hormonen helaas vaak sterker dan je wilskracht ;).  Probeer toch de verleiding te weerstaan. Dit kun je doen door gezonde maaltijden te eten die je een verzadigd gevoel geven, voldoende rust te nemen en positieve afleiding te zoeken.

 

Ik hoop dat deze blogs je helpen om onderscheid te maken tussen echte lichaamshonger en de andere 'gevoelshongers'. Van welke hongersoort heb jij het meeste last en hoe ga je hier in de toekomst mee om?

Breng daarnaast ook structuur aan in je eetpatroon; 5 tot 6 eetmomenten per dag. Vaste tijden en maaltijden die voeden helpen je om verstandige keuzes te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • Grey Facebook Icon

Blog

Adres: Boterstraat 1A, 3231AB Brielle

MindYourBodyCoach

      Email: mindyourbodycoach@gmail.com

    Tel: 06-24639747 

    • Facebook Social Icon
    • Logo_PowerSlim